pátek 1. května 2015

Nebojte se přidat na jídle aneb začněte pořádně jíst ! + Jak jsem to měla já

Zdravím!
Dnes tu mám pro vás článek, který vás možná dovede k zamyšlení nad vaším jídelníčkem. Já se totiž často setkávám s větami typu: "Závidím ti ty porce." "To všechno sníš ?" "A ty po tom nepřibíráš?" atd...A v tomto článku jsem se o tom trochu rozepsala, takže doufám, že se vám alespoň trochu bude líbit :)


Jaký je můj názor ? Že jsou to naprosto normální porce. Já třeba momentálně nenabírám, ikdyž se o tom snažím, takže postupně přidávám na jídle a sleduji, kdy se začnou dít změny.
Bohužel spousta lidí (většina ?) se jídla bojí, ikdyž si to sami nepřiznají, a jejich porce jsou opravdu malé - jdou ovšem s dobou, protože to tak vidí u ostatních a oni přece nebudou za "otesánka" - těch, kteří jí opravdu normální porce, je strašně málo. Jsou tací, kteří jí i pod svůj bazální metabolismus, protože si myslí, že jen to je cesta k vysněné postavě.
Samozřejmě, já na tom byla stejně. Když jsem se cvičením a zdravou stravou začínala.....Jak to dopadlo ? Skončila jsem v anorexii. Pak přišla léčba, nějakou dobu ne až tak veký zájem o zdravou stravu, střídání období, kdy jsem cvičila a kdy ne. Na začátku roku 2014 jsem objevila Food a Fitness blogy a najela na zdravý životní styl. Ovšem také jsem jedla málo. Proč ? Snažila jsem se řídit ostatními - podle toho, jaké porce měli oni. Jedla jsem poloviční porce, i menší, než jím teď (třeba 50g vloček - nyní je to 120g, příloha max. 60g, nyní se nebojím dát si třeba 200g...). Samozřejmě jsem si myslela, jak nejím hodně. V létě jsem si založila blog. Začala svá jídla fotit. A začala zvětšovat porce (v létě jsem měla opravdu hodně pohybu) - stále však nebyly takové jako nyní. Jedla jsem nedostatečně, což se projevilo na mé energii na cvičení - v posilovně to ještě šlo (ikdyž nějaké extra velké váhy jsem nezvedala - což jsem tak neřešila, protože se dalo říct, že jsem byla teprve "nováček"), ale třeba na nějaký běh, který jsem ještě v létě zvládala, tam už energie nezbyla a já nebyla schopná běhat (zřejmě postupně se zvyšující nároky těla na energii získanou ze stravy ?!). V zimě jsem pak běhat přestala, protože mi to počasí nevyhovovalo. Rozum jsem dostala koncem roku 2014 - začala jsem zvětšovat porce, a stále je zvětšuji - i nyní postupně přidávám a zkoumám, kolik toho tělo zvládne. A od té doby, co jsem přidala na jídle, sleduji jen kladné výsledky. Tréninky jsou lepší, a když jsem byla letos poprvé běhat, šlo to hned poznat - i po asi 4 měsících jsem uběhla 10km bez zastavení. A také mám rychlejší tempo. Zkrátka jsem díky tomu poznala, že jsem ještě loni jedla nedostatečně.
 Neřídím se ostatními, jím porce, které mi vyhovují, neřídím se tabulkami - jím podle toho, na co mám chuť (občas to do tabulky hodím - ale pouze proto, ať vím, zda jím dostatečně!). Samozřejmě nad tím, co jím, přemýšlím. Není to tak, že bych jedla bezmyšlenkovitě - to bych pak moc velkých pokroků nedosáhla. Strava je základ a když cvičím, musím i podle toho jíst.
Spousta lidí cvičí na 100%, ale se stravou si neumí poradit - přitom je opravdu důležitější než cvičení. Při hubnutí se často stává, že lidé jí NEDOSTATEČNĚ, a proto nehubnou. Pro někoho nepochopitelné, ale je to tak.Zkrátka TO, CO JÍTE, BUDE MÍT ZÁKLADNÍ VLIV NA VÁŠ ÚSPĚCH.
Když cvičíte, nemůžete jíst pod svůj bazální metabolismus nebo těsně nad něj. Tabulky vám ho stejně nevypočítají dobře, každý je individuální a bazální metabolismus se u každého liší - záleží na věku, hmotnosti, fyzické aktivitě...Takže nevěřte tomu, co vám vypočítá nějaká tabulka, když tam zadáte svou výšku, váhu a věk. Takhle to prostě nefunguje.

Nemám ráda, když někdo prohlašuje, že jí mega porce a přitom jí opravdu malinko (ale zkrátka si nalhává, že jí dost)....Proto to o sobě neprohlašuji - jím dostatečně, ale nebudu říkat. že jsou to "mega porce". Protože jsou i lidé, kteří jí ještě více. Jak jsem uvedla na začátku, setkávám se s názory "Ty toho tolik sníš ?" nebo "A to po tom nepřibereš?" "Ty máš teda velké porce!" Přitom já beru své porce jako normální množství a představa, že bych měla jíst méně, ale považovat to za normál, mě děsí. Jak by mé tělo bylo potom schopno fungovat, když tak cvičím ?

Pokud mě sledujete nějakou dobu tak možná víte, že se snažím ještě nabírat. Takže si teď možná řeknete, že se mi to lehko mluví, když chci přibrat. Ale já to mám takto - přidám na jídle, nějakou dobu se váha pomalu hýbe (asi 1,5kg za měsíc ? Netuším :D), ale pak si tělo na to množství zvykne, nepřibírá a já musím zase přidat na jídle, aby se začalo něco dít.



 Jak to máte se stravou vy ? Ruku na srdce - myslíte si, že jíte dostatečně, nebo se - možná nevědomky - šidíte ?


10 komentářů:

  1. Dobrý článek.....takové mám rád :-) zvláště když jsou pozitivní....
    mně osobně připadne, že také jím docela dost (přiměřeně mé potřebě :-)) a jelikož jetě musím něco přibrat snažím se tělo navyknout na co největší množství, abych potom nemusela moc ubírat....nejlépe vůbec.
    Šasto mi v tom ale prostě brání můj žaludek. Že jsem prostě plná a když ám třeba trénink nechci do sebe už nic cpát, abych se vůbec zvedla :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář ! :)
      Jo, taky se snažím, ať si tělo navykne - představa, že bych pak měla nějak hodně ubírat, mě děsí :D Ale je pravda, že když přibereš na určitou váhu, tělo si pak zvykne na ten příjem a nepřibírá (alespoň já to tak mám - bohužel zrovna teď :D ). Jistě, když víš, že jíš dostatečně, tak je to fajn, ale cpát do sebe něco zuby nehty, to by nemělo cenu :) Já taky třeba vím, že před tréninkem se doporučují cukry, ale když jsem hodinu a půl před tréninkem snídala nebo obědvala, tak třeba už ten hlad nemám :) Ale snažím se to dohnat alespoň pak, deficit si dovolit nemůžu :)
      A ještě jednou děkuji :)

      Vymazat
  2. Luci, máš nejen stejné jméno, ale i 100% názor jako já, nemám ještě "bohužel" takový příjem jako ty, ale hodně podobný^^ (no minimálně v tucích bych tě trumfla:DD), napsala jsi to úplně přesně, dokonale, výborně, jasně a pravdivě - pod tohle bych se mohla podepsat (aj vlastní krví:D)! Vážně, naprosto se shoduji s tvými názory, také mi vždycky cuknou koutky úst, když čtu "nálož" s 50g čehosi:D Nebo "cheat" day v podobě 2 hrstí oříšků navíc(?! co to sakra?!):D
    Nebo "mlsám" a u toho cosi stvořeného z proteinu s bílky o hodnotě nula nula kalorií:D No zkrátka, přesně jak jsi napsala, je mnoho lidí, kteří jí ještě víc, než já a bohužel ještě více lidí, kteří jedí mizerně, že by i 5 leté děcko mělo málo:( Zrovna dnes mi ve zprávě přišel dotaz,jestli to ke snídani opravdu vše sním..^^ asi to znáš sama...lidé zkrátka žijí a jedí tak, jak si myslím, že "musí" podle ostatních..bohužel..osobně si nic nenalhávám, myslím:) Vím, že jím hodně, ALE, nejím pořád natolik hodně, aby ze mě byl rambič (škoda:D), jsem asi v podobné fázi jako ty, kdy i s vysokým příjemem (oproti druhým) stále přidávávm, sleduji, čekám a podle toho se řídím, jen podle sebe a těla..prostě nikdo není kopie nikoho a nefunguje to tak ani v jídle a porcích, kéž by si to všichni alá "megajedlíci" z tohoto článku uvědomili:-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za komentář, Luci ! Jsem ráda, že máme stejný názor :) Taky se vždycky pousmívám na "cheaty" tohoto typu, to bych já pak měla "cheat" každý den :D Bohužel je hodně lidí, kteří jí opravdu málo, myslím, že si tím projde každý, ale bohužel ne každý se pak dá na tu lepší cestu, kdy jí normálně...Taky jsem se už s takovými větami setkala (třeba na instagramu "To přece nemůžeš sníst!") - je děs, jak se lidé snaží jíst podle ostatních a nehledí na potřeby vlastního těla, je to až smutné - proto píši články tohoto typu, ale jinak se tím nezabývám, protože mě stejně nikdo bohužel neposlouchá :( Mě to přidávání baví, sice se snažím přibrat, ale vím, že až budu už jen udržovat (což bude kdo ví kdy :D ), tak určitě nebudu jíst tak málo jako ti "megajedlíci", jak píšeš :)
      A ještě jednou děkuji za komentář :)

      Vymazat
  3. Mluvíš mi z duše :). Ono je rozdíl, jestli jíš kvanta čokolády, nebo kvanta kvalitního jídla. Samozřejmě občasný kousek nikdy nikdo nezabil a ani nezabije :D. Prostě všeho s mírou :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně :) Kousek čokolády ani jiných nezdravých věcí jednou za čas nikoho nezabije, taky si taková jídla dávám (hlavně tu čokoládu :D), ale mě jde spíše o to, že hodně lidí jí strašně málo, ikdyž se nebojí dát si čokoládu...Nevím, jestli to je kvůli tomu, že si myslí, že pak přiberou nebo co...

      Vymazat
  4. úžasný článek!!!!!! vidím to uplně stejně:) já jsem si u tvojich fotek jídel teda nikdy neříkala že je to "mega porce":) protože mám někdy i větší (musím si brát několik talířů :DDD). taky jsem měla ppp a z asi 600kcal denně, jsem ted na 2000kcal, což je vzhledem k mému pohybu pořád málo, a moc bych si přála, abych to měla jako ty- přidala, tělo si zvyklo a nenabírala.. jenomže já takhle jím už od vánoc a stále přibírám - asi zpomalený metabolismus a už si nevím rady. to jsem chtěla ještě zhubnout:(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No tak já už mám koupené hodně velké talíře, takže větší už většinou nepotřebuji :) Já jsem jedla těsně pod bazál v anorexii, teď jím o dost více a nepřibírám...Těch 2000kcal je opravdu malinko, jestli máš hodně pohybu - asi to bude tím zpomaleným metabolismes, ale myslím, že přidání na jídle je způsob jak ho zrychlit...Nevím, jak poradit, dřív jsem měla nižší příjem a přibírala jsem, ale pak jsem přidala na jídle, omezila cvičení, přešla více na posilování a mám to tak, že chvíli na nějakém množství nabírám a pak si tělo zvykne...Ale každý je jiný a na každého funguje něco jiného, ale tohle prošlo u hodně lidí :)

      Vymazat
  5. skvělý článek!!:) důležité je jíst tak, aby to vyhovovalo hlavně tobě :) těch 10 km ti závidím, to já bych neuběhla! Neuběhnu ani kilometr pomalu :D jsem hrozná na ten běh! :D já jím teda méně než ty, no.. ale zase pravidelně cvičíš, zvedáš velký váhy, takže musíš jíst více :) jen by mě zajímalo, zda jsi předtím cítila hlad? myslím v období blogu? :) Děkuji!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já teď běhám necelých 12km a pohoda :) Ale dříve jsem byla mrtvá po 600 metrech, je to samozřejmě o tom, jak často člověk běhá :) Je jasné, každý se musí řídit hlavně sám sebou, ne ostatními - bohužel ne každý si to uvědomuje, jí málo, protože tak jí ostatní a pak to dopadá špatně. Právěže jsem hlad neměla, ty porce byly sice menší, ale nehladověla jsem, spíše si tělo začalo postupem času říkat o víc, ještě v létě mi to stačilo, ale na podzim už to pro tělo bylo málo, ale já si to neuvědomovala...Teď už mám naštěstí více rozumu :D

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu blogu a za každý komentář, ať už pozitivní či negativní - chybami se člověk učí :)