úterý 19. května 2015

Jak přibrat zdravě nejen při léčbě anorexie

Ahojky!
Tento článek není jen pro ty, co se chtějí vyléčit z anorexie. Ať tomu věříte či nikoliv, jsou i lidé, kteří sice podváhu nemají, nicméně by byli rádi za nějaké to kilo navíc. A dnes si povíme o tom, že to jde i zdravě.


Na počátku léčby anorexie jsem stravu moc neřešila. Nebo spíše vůbec ne. Zkrátka jsem postupně přidávala na jídle, samozřejmě to spíše byly z mého pohledu "zdravější" potraviny - když se na to tak zpětně podívám, zastoupení B,S a T bylo hrozné. Převažovaly sacharidy - jedla jsem hodně mléčných výrobků a hodně pečiva. Nic proti pečivu, ale jedla jsem ho i 5x denně. Lepší by pro mě bylo nahradit alespoň večeři "normálním" jídlem z masa a přílohy. A s mléčnými výrobky jsem to také přeháněla - minimálně dva jogurty denně, do toho sýry, mléko...A stále jsem nepřibírala. Tuků tam zřejmě moc nebylo. Kdo ví, kolik bílkovin (těch možná správné množství, jedla jsem hodně mléčných výrobků i masa...).
Pak jsem se ale začala o stravu trochu zajímat a o tom bude dnešní článek. Stále se snažím přibrat, teď už tedy ne celkově, ale spíše trochu té svalové hmoty. Stále je to však přibírání ze zdravé stravy.

Při anorexii by dívka při přibírání měla přijmout minimálně 2500kcal, méně určitě ne. Každý to má jinak, ale myslím, že příjem by se měl pohybovat kolem 3000-4000kcal.

Jak tedy na to ?
1) PRAVIDELNOST - to platí všude. U hubnutí, udržování i přibírání. Důležité je jíst pravidelně, pauza mezi jídla by neměla být delší než 2, maximálně 3 hodiny. Pokud máte i mezitím hlad, neváhejte a něco si dejte - důležité je poslouchat své tělo !
8:00 - snídaně
10:00 - svačina
12:00 - oběd
14:00 - svačina
16:00 - 2. svačina
18:00 - večeře
20:00 - 2. večeře
Příklad jídelníčku uvádět nebudu - nemám to moc ráda, protože každý je jiný a každý přibírá po něčem jiném.
2) BÍLKOVINY - ty hrají v přibírání velkou roli. Při léčbě anorexie jsou důležité opravdu hodně, pro obnovu svalů, orgánů atd. - v tomto období bych se určitě neřídila podle toho, kolik jich doporučují ostatní. Pokud se však člověk snaží nabrat svalovou hmotu, tak by to až tak přehánět neměl. Zdrojem je maso, mléčné výrobky (tvaroh, jogurt, sýr), vejce, popř. proteiny
3) SACHARIDY - Jezte hodně sacharidů - nejlépe však komplexních (např. z rýže, těstovin, brambor, celozrnného pečiva), ale jednoduchým cukrům se samozřejmě nevyhýbejte. Pokud nejste schopni přijímat dostatek sacharidů z pestré stravy, sáhnout můžete po gainerech.
4) TUKY - Nebojte se tuků, tedy alespoň ne těch zdravých ! Patří zde avokádo, vejce, oříšky, semínka,...
5) DOSTATEK TEKUTIN- to je samozřejmě důležité nejen při přibírání. Nejvhodnější je voda, pak nějaké čaje - zelené, bylinkové, ovocné...To už je na Vás :)


 POHYB - ano či ne ?
Toto je u každého individulní - tedy co se týče anorexie. Někomu pohyb pomůže se s léčbou lépe "smířit", někoho by to však mohlo z léčby odradit. Já jsme nějakou dobu se cvičením přestala, pak jsem však cvičit začala. Myslím, že se mi tím postava více zpevnila a možná je pravděpodobnější, že se z přijaté stravy vytvoří také svaly. Důležité je to s pohybem příliš nepřehánět a věnovat se hlavně posilování - kardiu co nejméně.

A důležitý je také odpočinek - hodně spánku. Pokud cvičíte, nezapomeňte si udělat minimálně jeden den v týdnu volno. Bez cvičení. Já vím, bude vás to štvát a budete mít neustále nutkání něco dělat. Tělo ale potřebuje regeneraci a odpočinek (jinak nám ty svaly neporostou :o) ). Já jsem odpočinkový den (nebo REST day, jestli chcete), dříve nesnášela. Teď už ho beru jako důležitou součást toho, co dělám. Jinak mi chodí dotazy, jak v ten den jíst - jím trochu více, snažím se příjmout co nejvíce sacharidů. Jednu dobu jsem se vyhýbala zdrojům bílkovin jako je maso, tofu, šmakoun atd., ale teď je již zařazuji i v tyto dny, protože mi "jen" sacharidy moc nevyhovovaly. Takže se dá říct, že jím prostě více než ve dny, kdy cvičím a největší roli hrají sacharidy :)



Důležité je si uvědomit, že přibírání se zdravou stravou je trochu těžší, než s tou nezdravou. Člověk musí sníst jídla více, a hlavně pokud zařadí také pohyb. V žádném případě neplatí, že ze zdravé stravy se nedá přibrat ! Já osobně jsem se touto cestou dala a pro tělo je to dle mého lepší (strava je pestřejší atd...)
Také si (nejen) při přibírání musíte uvědomit, že se nelze řídit ostatními. Jezte podle sebe. Každý přibírá po něčem jiném, jak jsem zmiňovala. Každému vyhovuje jiné množství. Já jsem se taky zpočátku snažila řídit ostatními, ale k čemu to bylo ? K ničemu. Nepřibírala jsem. Až když jsem se začala řídit vlastním tělem a potřebami, začalo se konečně něco dít.
A také musíte chtít (hlavně tedy v anorexii) chtít přibrat z vlastní vůle, ne proto, že to po vás chce někdo jiný.

A hlavně si uvědomte, že pokud nezačnete pořádně jíst, tak opravdu nepřiberete !

5 komentářů:

  1. Moc pěkný článek :) Opravdu hezky sepsané :) Sama teď přibírám, taky jsem se z počátku roku dostávala z PPP a jsem moc ráda, že teď už vidím, jaké hlouposti jsem dělala a jak jsem svému tělu jen a pouze ubližovala.
    Nabírání není nic jednoduché, kór když člověk chce přibrat víceméně ze "zdravých" věcí, nicméně není nemožné. Myslím, že jsem konečně našla správné rozložení živin a už mi to jde :) Nebojím se sacharidů, klidně se pořádně nadlábnu i před spaním (naopak si nedovedu představit večer bez tvarohu s "vylepšováky" - ořechy, cornflakes, rozinky,...) .A jinak, co se týče cvičení, já s ním nepřestala. Jak říkáš, cítím zpevnění postavy a hlavně mě to baví, je to mou součástí, ale rest day si vždy dopřeji :) Kardio nedělám vůbec, maximálně při zahřátí, ale jinak mě ani nebaví.

    worldaroundmissnothing.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji :) Já nechápu, jak jsem své tělo mohla tak mučit a je mi moc líto dívek, které si tím procházejí, bohužel je těžké se z toho dostat :(
      Já taky nabírám už nějakou dobu, ale jídla jsem se přestala bát teprve před půl rokem...Když se přibírá se zdravých jídel, je to těžší, ale jde to, jak píšeš :) Já kardio dělám jen proto, že mě baví, ne proto, že se z toho hubne :) Hlavní je, že tě cvičení baví. Spousta lidí cvičí kvůli postavě nebo proto, že je to poslední dobou strašně "IN" :(

      Vymazat
  2. Ahoj :-) zajímavý článek a máš pravdu! Jenom jeden dotaz mám - na jak dlouho si přestala cvičit (udělala "pauzu")?
    Děkuji :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj :) taky se ted léčim z anorexie. Chci se zeptat na kolik cca gramů příloh jsi až navyšovala? Mi přijde, že už si dávám docela hodně a stále mám navyšovat...rýže třeba dávám tak 70g, vloček ca 60g. .. Díky :)

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj :) taky se ted léčim z anorexie. Chci se zeptat na kolik cca gramů příloh jsi až navyšovala? Mi přijde, že už si dávám docela hodně a stále mám navyšovat...rýže třeba dávám tak 70g, vloček ca 60g. .. Díky :)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu blogu a za každý komentář, ať už pozitivní či negativní - chybami se člověk učí :)