pondělí 24. listopadu 2014

Váha je jen číslo

Zdravím !
Dnes jsem si pro Vás připravila článek na téma "Váha je jen číslo".
Já jsem si to uvědomila teprve nedávno...Konkrétně když jsem začala chodit do posilovny :) (V té době si to uvědomuje asi většina lidí....)
Jasně, není to tak u všech lidí. Když vážíte 150 kg, tak asi není zrovna vhodné říct si, že je to jen číslo...Ale pokud máte normální váhu, proč řešit, jestli mám o dvě kila víc, než bych mít podle nějakého meřítka (to je jen příklad, já žádné kila navíc nemám....) ? Vždyť i tak můžete vypadat dobře, klidně i ještě lépe, než kdyby jste měli o dvě kila (či tři, čtyři....) méně !
Váhou by se měli řídit jen ti, kteří nesportují . Pro ty, co pravidelně sportují, váha neplatí :)


Nízká váha se nemusí rovnat zdraví

Podívejte se třeba na anorektičky....Připadají Vám zdravé ? Ne ! A jejich váha bývá mnohdy zatraceně nízká. Radši než na snižování váhy a hubnutí se zaměřte na úpravu jídelníčku - zařazení zdravějších jídel a pohybu....Neřiďte se dietami, které stejně většině lidí pomůžou jen krátkodobě, nebo to prostě nevydrží a přejdou do starého režimu.


Měnící se stavba těla

Když si stoupnete na váhu, získáte o sobě jen velmi hrubý obrázek. Nesmíte totiž zapomenout také na stavbu těla. Můžete vážit stále stejně, ale vypadat jinak - vaše postava bude pevnější, když bude nad tukem převažovat svalstvo, než když nebudete mít žádné svaly a jenom spoustu tuku (jak nečekané :D ). Poměr mezi tukem a svalstvem je ve skutečnosti mnohem prospěšnější ukazatel než číslo na váze. Tak se přestaňte bezdůvodně stresovat tím, jestli stoupá, nebo klesá.


Vyšší váha - tvoří ji tuk, nebo svaly ?

Možná jste již zaregistrovali (což je pravděpodobné a jen já to tu píšu jak idiot), že když přiberete (a přesto cvičíte a jíte zdravě), nemuseli jste přibrat tuk, ale svaly. Váha Vám ukáže, že jste přibrali....Ale co když jste přibrali svalovou hmotu a ne tuky ? To je přece dobře, ne ?! Nejenže potom budete vypadat lépe, ale mít více svalové hmoty má i další výhodu - zrychlý se Vám metabolismus, takže budete spalovat tuky, ikdyž nebudete nic dělat a tělo, které má hodně svalové hmoty, potřebuje také více energie - a to znamená co ? Můžete jíst více ! :D :)

Odraz skutečnosti

Tady se opět vracíme k prvnímu bodu. Opět opakuji, že nízká váha nutně neznamá zdraví. Váha Vám přece řekne jen určité číslo....V tomto číslu je započítána hmotnost každé buňky, svalu, samozřejmě i tuku, ale také toho, co jste vypili/snědli....Vypovídá ale nějak o tom, jak se Vy cítíte ? Ne ! A to je přece důležitější, než to, jak vysoké je číslo, které se Vám na váze objeví. Radši se starejte o to, aby jste se cítili dobře, a ne o to, aby Vám váha ukazovala co nejmenší číslo. A určitě si neříkejte : Ach jo, vážím tolik a tolik, to se necítím dobře (a přitom se cítíte dobře, jen si to nechcete přiznat, protože jste ovlivňováni tím číslem).


Měnící se váha

Pokud se vážíte každý den, možná jste si všimli, že je výsledné číslo každý den trochu jiné. Někdy je to dáno zadržováním vody působením hormonů, jindy může za zadržování vody přílišná konzumace soli. Naučte se znát své tělo a poznat, kdy vážíte víc jen proto, že Vaše tělo zadržuje vodu. Pijte hodně vody a snižte příjem soli, aby se Vám to nestávalo. Rozhodně se pak bezdůvodně nestresujte kvůli číslu na váze.


Jak jsem k tomu došla já ?

Trvalo mi to asi 2 roky (+ pár měsíců...), než jsem k tomu došla. Během této doby jsem si prošla anorexií, poté obdobím, kdy jsem se chtěla jakože vyléčit, obdobím,kdy jsem se chtěla opravdu vyléčit (ale můj jídelníček nebyl zrovna ideální, chybělo mnoho důležitých živin....) a pak obdobím, kdy jsem objevila fitness blogy (a arašídové máslo) a začala se snažit přibrat zdravě, pomocí zdravých jídel a pohybu. A jednou jsem se odhodlala jít do posilovny....A v tu dobu jsem si tuto větu uvědomila. V době, kdy jsem začala navštěvovat posilovnu, mi došlo, že váha není vše. Je to jen číslo, které Vám ukáže váha. Ale že by to nějak moc vypovídalo o tom, jak se cítíte, jestli jste zdraví ? Ne... Já už na váhu nehledím. Je pro mě naprosto irelevantní. Důležitější je pro mě, jak se ve svém těle cítím.


POZNÁMKA:

Tímto článkem vůbec nechci říct, že váha je irelevantní pro všechny. Pokud má někdo nadváhu, ale vysoké číslo na váze mu nevadí, není to dobře. Když mluvím o tom, že se nemáte stresovat, myslím tím zdravé lidi, s normální váhou (ale zároveň nechci urážet ty ostatní).

A pokud přece jen máte tendenci kontrolovat svou váhu, važte se maximálně jedenkrát týdně :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za návštěvu blogu a za každý komentář, ať už pozitivní či negativní - chybami se člověk učí :)