pondělí 24. listopadu 2014

O běhání

O běhání


Zdravím !
Dnes mám pro Vás pro změnu sportovní článek na téma běhání. Ne že by mi vadilo psát jen o jídle, ale tak....
Já začala s během tento rok na začátku března. První běh byl asi nejhorší - ne že bych nevydržela moc dlouho běžet, ale maraton jsem taky neuběhla. Takže jsem to střídala - chvíli běh, chvíli chůze. Za každý pokrok jsem pak byla ráda. Udělalo mi radost, když jsem ubíhala čím dál tím větší vzdálenosti bez přestávky.
A jak je to dnes, skoro po půl roce ? Běžím 10 km bez přestávky 2x týdně - to mi stačí.

Je jasné, že pokud s během začínáte, neuběhnete hned napoprvé velkou vzdálenost. Já se i na začátku řídila tím, že jsem se snažila běžet, dokud jsem mohla, a zastavila jsem, až když jsem už sotva popadala dech. Když zastavíte, zatnou se svaly a je velmi těžké se znovu rozběhnout. Pokud chcete začít s během, jděte alespoň 2x týdně - pokud budete chodit jednou týdně, asi moc velkých pokroků nedosáhnete.
Zdroj: google.com

Co na sebe ?
Určitě nějaké funkční oblečení jak nečekané. Pokud hodláte běhat pravidelně, kupte si kvalitní běžeckou obuv, která je narozdíl od ostatní obuvi lehká.

Muzika v uších
Stáhnětě si do MP3 své oblíbené písničky ! Pokud by Vás pomalé zpomalovali, dejte si tam pouze rychlejší a rytmické. Mě pomalé nevadí, ale někdo při pomalejších běží pomaleji, já si po celou dobu běhu udržuji své tempo a nic mě neovlivňuje.
A je lepší poslouchat oblíbené písničky než sebe, jak funíte.
Zdroj: google.com

Co jíst před a po běhu ? A jak je to s pitným režimem ?
Teď o prázdninách chodím běhat ráno, asi 1-2 hodiny po snídani. Když je škola, chodila jsem odpoledne, ve škole jsem měla oběd a pak jsem jedla až po běhu. Těsně před během si nedávám nic, když jdu hodinu po snídani/obědě, tak si ani nic dávat nemusím :) . Ne každému to tak ale vyhovuje. Pokud si tedy chcete něco dát, doporučuji kousek ovoce, ale alespoň hodinu před během.
Já si dávám po běhání obvykle tvaroh s ovocem, oříšky, karobem. Když jdu běhat ráno, tak už nesvačím, protože doběhnu domů a za chvíli je oběd.
Minimálně 30 minut po každé fyzické aktivitě by měl člověk sníst sacharidy (nejlépe v podobě ovoce), do hodinu po aktivitě jídlo obsahující bílkoviny.
Před běháním (stejně jako před každým sportem) nedopočuji konzumovat mléčné výrobky, hlavně tvaroh. Tělo by ho nestrávilo dobře a vy by jste mohli mít zažívací potíže.
Pitný režim se musí jako při každé fyzické aktivitě dodržovat před, během i po běhání. Já si napiji pořádně před během (ale tak, aby se mi za 10 minut nechtělo na záchod a zároveň tak, abych pokud možno neměla také za chvíli žízeň....). Během běhu ( :D ) nic nepiju protože se mi vážně nechce tahat s sebou nějaká láhev s vodou. A po běhání vypiju minimálně 0,5 litru vody.
Někteří lidé chodí běhat na lačno ještě před snídaní. Tyto lidi obdivuji, protože já bych bez snídaně nevytáhla paty z baráku. A na lačno bych jít běhat taky nemohla. Chodím běhat tak, abych nebyla hladová a zároveň abych neměla plný žaludek.

Kam jít běhat ?
Tak to je čistě na Vás :) Já chodím běhat do parku, někteří preferují běh v přírodě, v lese,...Je to zkrátka na Vás, kde vás to nejvíce táhne :)
Ikdyž při návštěvě Prahy jsem kulila oči na člověka, který běžel přes most, kde frčelo jedno auto za druhým. Na to bych já asi nervy neměla.
Zdroj: google.com

Kdy jít běhat ?
Tak to je také na Vás. Já nejraději dělám veškerou fyzickou aktivitu včetně běhu ráno, protože by se mi moc nechtělo a mohlo by mi do toho něco vlézt. Nebo by třeba začalo pršet. A když nemám jinou možnost, chodím kolem té 15. hodiny. Ale později ne. Pokud jste ale typ člověka, který by si rád pročistil hlavu při večerním běhu, nic Vám v tom nebrání :)

Nemyslete na to, kolik ještě máte/chcete uběhnout !
To Vám vůbec nedoporučuji. Myslete na něco jiného, sledujte své okolí, zaposlouchejte se do přírody (nebo do hudby, pokud máte sluchátka...), přemýšlejte nad různými věcmi. Ale zaručeně nemyslete na to, kolik ještě chcete uběhnout ! Tato myšlenka Vám ubere na síle. Prostě běžte bez cíle. Uvidíte, že uběhnete víc, než kdyby jste si stanovili nějakou trasu, kterou chcete uběhnout.
Vím to z vlastní zkušenosti. Když jsem začínala, pořád jsem myslela i na to, kolik uběhnu bez přestávky. Když jsem na to nemyslela, uběhla jsem daleko víc a dělala jsem větší a větší pokroky jak v běhu bez přestávky, tak v délce trasy.

Ideální počasí na běh ?
Každému vyhovuje jiné počasí. Počasí neovlivníte, bohužel v zimě bývá zima a v létě naopak horko. Tak se hold v zimě trochu více oblečete a při běhu se zahřejete a v létě výjdete z baráku, po pár krocích budete spocení a při běhu se ještě víc zahřejete. Tak !
Mě nejvíce vyhovuje, když je kolem 15°C - 18°C, to není ani moc zima ani horko. Určitě lepší, než jít běhat při 30-ti °C, kdy je vzduch těžký a vlhký...A nebo při nějakých 5°C, kdy mrznete a schováváte si ruce pod rukáv :D :)
Zdroj : google.com

Nepodceňujte protažení !
Určitě se nezapomeňte před během i po něm pořádně protáhnout. Ne jen nohy, ale celé tělo. Bude se Vám lépe vybíhat, zahřejete tělo a připravíte ho na fyzickou aktivitu. Po běhu opět protáhnout, jinak se může stát, že Vás další den budou bolet svaly.
Zdroj : google.com

Co když na mě hledí ostatní lidi ?
A co je na tom ? Někteří si možná o Vás myslí svoje...Ale jsou i takoví, kteří Vás budou obdivovat. A když se na Vás někdo bude tvářit kysele, jednoduše se na něj zašklebte a nebo si ho vůbec nevšímejte a běžte dál...Je to přece Vaše věc, že běháte.
A nechápu lidí, kteří nechcou běhat proto, že se bojí, že je někdo uvidí.

Jaký je můj vztah k běhu ?
Kladný. Tento sport mám velice ráda. Vždycky si při něm perfektně vyčistím hlavu, popřemýšlím nad různými věcmi - u jiného sportu to tak nemám. Běh mi moc pomáhá například od stresu. Po běhání se vždycky cítím skvěle - fit, plná energie a hlavně mám vše v hlavě srovnáno.

1 komentář:

  1. Ahoj, o cvičení (a sport vůbec) jsem se začala zajímat nedávno, díky Ti za fajn články :-)

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu blogu a za každý komentář, ať už pozitivní či negativní - chybami se člověk učí :)